Modely RS: pravý sportovní duch značky ŠKODA

Emblen_RS

S motoristickým sportem je značka Škoda spojena prakticky od svého počátku. Vozy, které na tuto sportovní tradici navazují, nesou označení RS. Seznamte se s nimi.

Momentálně nabízí mladoboleslavská automobilka s bohatou historií (nejen) v oblasti motorsportu hned pětici RS modelů: Octavia RS, Octavia RS iV, Kodiaq RS, Enyaq Coupé RS iV a nejnověji také Enyaq RS iV. „Modely RS představují spojovací článek mezi úspěchy naší značky v motorsportu a samotnými zákazníky, kteří chtějí řídit vůz Škoda se sportovní DNA,“ říká Daniel Petr, designér, který je interním specialistou na návrh sportovních modelů Škoda.

ŠKODA Enyaq Coupé RS iV

Páteř nabídky RS modelů tvoří již po mnoho let Octavia RS, nejprodávanější modelová řada značky je v tomto provedení k dispozici od faceliftu první generace. V té aktuální čtvrté dokonce dostala i nový druh pohonu. Vedle zážehového provedení s výkonem 180 kW (245 koní) a dieselu se 147 kW (200 koní) je tu i plug-in hybridní provedení Octavia RS iV, které díky kombinaci agregátu 1.4 TSI a elektromotoru dává celkový výkon 180 kW (245 koní). Bohaté možnosti výběru ovšem nekončí jen u motorizace: model Octavia RS mohou mít zákazníci jako liftback nebo kombi, s pohonem předních nebo všech kol a s manuální nebo DSG převodovkou.

Jasná filosofie

Na „tradičním“ typu Octavia RS můžeme ilustrovat filosofii celé této řady. „Zákazník rád vidí, když se model RS od běžných verzí daného modelu liší jak v exteriéru, tak i v interiéru. To vše ale musí být podpořeno sportovní technikou, jako jsou motor a podvozek vozu,“ vysvětluje Daniel Petr. Designové změny zahrnují typicky třeba přepracované nárazníky, jiné koncovky výfuku, spojlery, speciální design kol a několik další detailů. V interiéru pak nemohou chybět sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, integrovanými opěrkami hlavy a samozřejmě loga RS i další drobné doplňky.

Daniel Petr zároveň upozorňuje, že designové změny u RS provedení nemají jen estetické důvody. „Vzhled ladíme v souladu se sportovní funkcí dané části vozu. Řešíme hodně chlazení motoru a brzd, ke slovu přichází i ladění aerodynamiky,“ vysvětluje designér. V interiéru jde především o sportovní atmosféru a bezpečná a komfortní řešení (pedály, sedadla).

ŠKODA Octavia Combi RS

Dalším RS modelem je úspěšné SUV Kodiaq. To nejprve dostalo agregát 2.0 TDI o výkonu 176 kW (240 koní). Modernizace ovšem přinesla pod kapotu zážehový motor 2.0 TSI známý již z modelu Octavia RS. Podobně jako Octavia se může i Kodiaq RS chlubit špičkovou výbavou, která je nedílnou součástí všech RS modelů.

ŠKODA Kodiaq RS

Po mnoha desetiletích se také označení RS popere o vavříny v automobilových soutěžích. Rallyový speciál postavený na základě čtvrté generace modelu Fabia se totiž jmenuje Škoda Fabia RS Rally2. Závodní vůz se chlubí motorem 1.6 litru o výkonu zhruba 214 kW (289 koní) a chce navázat na obří závodní úspěchy předchozí generace.

ŠKODA Fabia RS Rallye2

Elektrická éra

Soutěžní Fabia RS Rally2 ovšem možná trochu nečekaně není nejvýkonnějším RS vozem mladoboleslavské značky. Tento primát patří dvojici elektromobilů Enyaq Coupé RS iV a Enyaq RS iV.

Vozy mají systémový výkon 220 kW (300 koní) a jde tedy o nejsilnější sériové vozy Škoda všech dob. Samozřejmostí je tu pohon všech kol, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere u obou provedení pouze 6,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 180 km/h, o dvacet víc, než u běžných verzí elektromobilu. Auta také využívají největší konfiguraci baterie s kapacitou 82 kWh.

ŠKODA Enyaq Coupé RS iV

Elektrické modely Enyaq RS iV pak představují novou kapitolu v oblasti sportovních modelů značky Škoda. Coby znamení této nové éry přinesl právě Enyaq Coupé RS iV nové logo RS, které dostal i Enyaq RS iV a dostanou ho i další RS modely. Z pohledu designéra ale představuje samotná elektrická sportovní Škoda vlastně trochu méně úprav. „Není totiž potřeba tolik technických funkčních změn, takže změny v designu jsou spíše kosmetické. Máme tu tedy čistší designové řešení, u kterého nemusíme řešit zakomponování větších chladících otvorů, chybí tu pochopitelně detaily jako koncovky výfuku,“ říká Daniel Petr.

„Elektrická éra otevírá cestu k dalším návrhům, které pomohou definovat budoucí vnímání sportovních modelů RS značky Škoda.“

ŠKODA Enyaq RS iV

Hodně velký důraz ale kladli designéři na ještě další vyladění aerodynamiky karoserie i kol vozu. Součinitel odporu vzduchu tak činí pouze 0,265 u typu Enyaq RS iV a dokonce jen 0,234 u provedení Enyaq Coupé RS iV. Tady se projevuje rozdíl mezi praktičtěji tvarovanou karoserií Enyaq RS iV a ladnějším provedením Enyaq Coupé RS iV.

Tady se mimo jiné projevuje i výhoda flexibility platformy MEB, která tak dává prostor různým řešením a variacím. „Elektrická éra nám otevírá cestu k dalším návrhům, které pomohou definovat budoucí vnímání sportovních modelů RS značky Škoda,“ naznačuje designér sportovních vozů další vývoj v této oblasti.

Původ je v motorsportu

Aktuální modely RS odkazují na bohatou historii sportovních vozů Škoda. Ta se začala psát ještě dávno před vznikem označení RS a její součástí jsou dnes legendární modely jako Škoda Popular Monte Carlo, Škoda 1101 Sport, Škoda 1100 OHC a další. Označení RS se objevilo poprvé v roce 1974 u soutěžních speciálů Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Ona dvě písmena jsou zkratkou pro „Rally Sport“, tedy tradiční disciplínu, které se automobilka věnuje dodnes. Na tyto dva prototypy pak v roce 1975 navázala Škoda 130 RS, jejímž největším úspěchem je „double“ ve své kategorii v Rally Monte Carlo ročníku 1977. V roce 1981 vyhrála Škoda 130 RS i v celkovém hodnocení Mistrovství Evropy cestovních vozů.

ŠKODA 200 RS (1974)

V novodobé historii se pak označení RS dostává i do sériových modelů. Prvním RS modelem byla v roce 2000 Octavia RS, která oslavovala příchod závodního speciálu Octavia WRC. Liftback a kombi tehdy poháněl motor 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 koní). V roce 2003 přišel na trh také model Fabia RS odvozený od první generace tohoto hatchbacku, který jako první využil pod kapotou vozů RS vznětový motor. Tradici RS modelů však nejdéle drží právě Octavia, která s druhou generací začala nabízet jak zážehový, tak vznětový motor. V automobilových soutěžích nejnověji ponese slavná dvě písmena v názvu Fabia RS Rally2.