Všechno nejlepší k narozeninám, Tourane!  Volkswagen Touran je již 20 let víc než jen rodinným vozem

VW_Touran
  • Výbavu modelu Touran rozšíří nové asistenční systémy
  • Zdokonalený motor TSI je koncipován i pro paliva se složkami z obnovitelných zdrojů
  • Úspěšného modelu Touran bylo na celém světě prodáno více než 2,6 milionu vozů

Úspěšný příběh modelu Touran zdaleka nekončí. Volkswagen oblíbené MPV technicky zmodernizoval a rozšířil jeho výbavu. Touran slaví v letošním roce 20. výročí, a i nadále ohromuje velkorysou nabídkou vnitřního prostoru, mimořádnou variabilitou interiéru, hospodárnými pohony a agilní ovladatelností. Kromě velkého počtu sériově dodávaných bezpečnostních systémů je nově k dispozici mimo jiné asistenční systém „Travel Assist“ spolu s dynamickým asistentem pro dálková světla, Dynamic Light Assist, a to v paketu asistenčních systémů „IQ.DRIVE včetně IQ.LIGHT“ nabízeném na přání.

„Víc než jen rodinný vůz“ – tak zněl slogan k uvedení modelu Touran na trh dne 14. března 2003. Toto kompaktní MPV je mimořádně variabilním vozem s všestrannými vlastnostmi pro rodiny, volný čas i podnikání. A s již více než 2,6 milionu prodaných vozů je celosvětově jedním z nejúspěšnějších modelů v segmentu MPV (Multi-Purpose Vehicle).

V roce 2015 se začala prodávat druhá generace modelu Touran. A to jako první MPV značky Volkswagen zkonstruované na základě modulární platformy MQB (Modularer Querbaukasten) pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Touran tak dosáhl mimořádného pokroku, a to nejen po technické stránce.

Výbava s velkým počtem asistenčních systémů

Sériová výbava zahrnuje mimo jiné adaptivní tempomat „Active Cruise Control“ (ACC) s omezovačem rychlosti jízdy, asistenta pro nouzové brzdění „Front Assist“, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ a asistenta pro změnu jízdního pruhu „Side Assist“. Takový rozsah výbavy asistenčními systémy je jinak obvyklý pouze ve vozech vyšších tříd, ale Touran jej může nabízet díky platformě MQB.

K sériové výbavě nově patří mimo jiné systém „PreCrash“ vzadu. Tento systém využívá soustavu senzorů asistenta pro změnu jízdního pruhu „Side Assist“. Radarové senzory zaznamenávají polohu a rychlost jízdy vozidel za Touranem. Pokud PreCrash vzadu detekuje na základě polohy za ním jedoucího vozidla a příliš vysokého rozdílu v rychlostech jízdy obou vozidel hrozbu nárazu, aktivuje „preventivní systém pro ochranu cestujících“ – a to nejen za jízdy, ale také u stojícího vozu s běžícím motorem nebo v režimu start-stop. V případě elektronického vyhodnocení rizika nehody dojde k automatickému, dovření oken, případně panoramatického okna, natlakování brzd a přitažení bezpečnostních pásů.

Všechny vozy Touran jsou nyní dodávány také s „multifunkční kamerou“, která umožňuje co nejrychlejší rozpoznávání objektů nebo osob. Kamera je tak s ohledem na asistenční a bezpečnostní systémy jedním z nejdůležitějších komponentů v automobilu.

Zákazníci si kromě toho mohou na přání objednat paket asistenčních systémů „IQ.DRIVE včetně IQ.LIGHT“, který zahrnuje mimo jiné asistenční systém „Travel Assist“2 ve spojení s asistentem pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“2. Tento systém pomáhá řidiči udržovat vůz v jízdním pruhu, bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu a nastavenou maximální rychlost jízdy. Asistent přitom využívá mimo jiné funkci adaptivního řízení vozu v jízdním pruhu, která aktivně udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu. Travel Assist se však dokáže přizpůsobovat stylu řízení řidiče. Vůz tak může jet ve vlastním jízdním pruhu nikoli přesně uprostřed, ale více vlevo nebo vpravo. Ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG je jízda v dopravních zácpách a popojíždějících kolonách mimořádně komfortní. Součástí nového paketu asistenčních systémů je rovněž dynamický asistent pro dálková světla „Dynamic Light Assist“2, který zajišťuje lepší viditelnost za tmy. Systém rozpoznává vozidla vpředu, která jedou stejným nebo opačným směrem, a automaticky odcloňuje příslušné části kuželu vlastních dálkových světel. V obcích se dálková světla navíc automaticky přepnou na tlumená. Tato komfortní funkce zlepšuje celkové osvětlení vozovky a usnadňuje včasné rozpoznání překážek.

Vylepšení také v oblasti komfortu

Volkswagen vylepšil u modelu Touran nejen asistenční systémy, ale také komfort. Rodinné MPV má nyní volant nejnovější generace, který dokáže detekovat stav, kdy řidič volant nedrží. Novinkou od modelového roku 2023 je 8″ libovolně programovatelný panel sdružených přístrojů Digital Cockpit (linie Highline a R-Line jsou sériově vybaveny 10″ panelem Digital Cockpit Pro). Nové jsou i ovládací panely klimatizace vpředu a vzadu s dotykovým ovládáním. Aktuálně nejvyšší úrovně dosahuje také uživatelská přívětivost modelu Touran, který je na přání k dispozici s funkcemi „Easy Open & Close“ (zavírání zadního výklopného víka pohybem nohy) a „Keyless Access“ (bezklíčkový přístupový systém a spouštění motoru tlačítkem).

Ještě hospodárnější pohony

Pro bestseller jsou připraveny rovněž hospodárné pohony. Volkswagen mimo jiné zdokonalil svůj mimořádně oblíbený zážehový motor 1.5 TSI, jehož nejnovější generace, TSI evo2 s výkonem 110 kW (150 k)1, může nyní pohánět i vozy Touran. Modernizovaná verze nabízí další snížení spotřeby paliva a emisí CO2 a je koncipována i pro paliva se složkami z obnovitelných zdrojů. Nejnovější evoluční stupeň jednotky 1.5 TSI navíc disponuje systémem deaktivace válců ACTplus, systémem dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru a moderním spalovacím procesem TSI Evo.

Nejvyšší míra praktičnosti pro každodenní provoz v až sedmimístném interiéru

Touran boduje velkým a mimořádně variabilním interiérem, v němž je v závislosti na přání zákazníka pět až sedm sedadel. Enormní šířka interiéru nadchne především rodiny, protože na zadní sedadla je díky ní možné namontovat tři dětské sedačky vedle sebe. Pomocí úchytů Isofix ve druhé a třetí řadě sedadel lze v Touranu bezpečně zajistit dokonce až pět dětských sedaček. K nevšední variabilitě interiéru přispívají kompletně sklopná sedadla, po jejichž složení vznikne zavazadlový prostor s rovnou podlahou a objemem až 1980 litrů. Téměř jakýkoli předmět, který je dobré mít v dosahu rukou, lze pak uložit do některého ze 47 odkládacích prostorů, které doplňují výsuvné schránky pod předními sedadly.

Řízení a podvozek modelu Touran přesvědčí ovladatelností, která se vyrovná Golfu. Touran je agilní, jeho řízení citlivé a na přání dodávaný adaptivní podvozek (DCC) zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu. Průměr otáčení je pouhých 11,5 metru.

Ohlédnutí za 20 roky modelu Volkswagen Touran

První generace modelu Touran byla uvedena na trh v roce 2003. Od základu nově zkonstruované kompaktní MPV se brzy stalo hvězdou dynamicky rostoucího automobilového segmentu. Volkswagen Touran se již tehdy etabloval jako mimořádně variabilní automobil pro rodiny, volný čas i podnikání, který nabízel pro značku Volkswagen typickou vysokou kvalitu ve spojení s všestranností a praktičností. Tyto vlastnosti vyjadřoval i slogan „Víc než jen rodinný vůz“, s nímž byl Touran 14. března 2003 uveden na trh.

Inovativní výroba ve Wolfsburgu

Vozy Touran začala vyrábět dceřiná společnost koncernu Volkswagen, Auto 5000 GmbH, založená ve Wolfsburgu v roce 2001. Touran tak sehrál významnou roli pro zaměstnanost v Dolním Sasku. Systematická školení tehdy absolvovalo více než 3500 nových zaměstnanců. V německém průmyslu tím byla vytvořena dodatečná pracovní místa. Volkswagen svou inovativní strategií, která zahrnovala nové pracovní modely, moderní výrobní zařízení a efektivní koncepty prodeje a logistiky, prokázal konkurenceschopnost průmyslové výroby v Německu.

První generace modelu Touran se brzy stala bestsellerem

Touran od začátku bodoval výjimečnými vlastnostmi. Kompaktní MPV s vnější délkou 4,40 metru bylo zkonstruováno na stejné platformě jako wolfsburský bestseller Golf a ihned se stalo novým etalonem své třídy. Rozhodujícím rozdílem byla bezkonkurenční funkčnost spolu s enormní nabídkou prostoru v až sedmimístném interiéru. Touran navíc nabízel také vynikající jízdní vlastnosti. Jak se na opravdový Volkswagen sluší a patří, bodoval Touran rovněž perfektní ergonomií. Již v Golfu osvědčený koncept ovládání byl pro MPV v detailech optimalizován.

Objemem zavazadlového prostoru a variabilitou interiéru stanovil Touran ve své třídě nová měřítka. Pětimístná verze nabízela pro zavazadla standardně objem 695 litrů, který bylo demontáží tří samostatných sedadel ve druhé řadě, z nichž každé mělo hmotnost pouhých 17 kilogramů, možné zvětšit až na 1989 litrů. V sedmimístné konfiguraci zůstal zachován zavazadlový prostor o objemu minimálně 121 litrů. První Touran byl enormně praktický nejen díky mimořádnému vnitřnímu prostoru a variabilitě. Nové standardy zavedl také svou užitečnou hmotností více než 660 kilogramů. Uživatelé tak mohli v Touranu přepravovat i opravdu velké náklady.

Připraven na cokoli

Touran jako typický Volkswagen přesvědčil nejen svými celkovými vlastnostmi, ale také detaily. Pořádek na palubě zaručovalo až 39 odkládacích prostorů. Obzvlášť děti s nadšením používaly praktické sklopné stolky pro cestující vzadu. Sklopné opěradlo sedadla spolujezdce vpředu bylo možné používat také jako stolek mobilní kanceláře. První Touran byl ve svém segmentu jedinečný i velkým počtem důmyslných řešení, která dokázala nadchnout rodiny, sportovce i osoby pracující v terénu – zkrátka všechny uživatele požadující velký prostor. V sériové výbavě mimořádně přehledně a prakticky uspořádaného Touranu byla značná pozornost věnována samozřejmě také bezpečnosti. Vynikající úroveň ochrany cestujících zajišťovala laserem svařovaná a kompletně pozinkovaná karoserie ve spojení s bezpočtem nejmodernějších bezpečnostních prvků od čelních, bočních a hlavových airbagů vpředu přes aktivní opěrky hlavy až po elektronicky řízený stabilizační systém ESC.

Inovativní a osvědčené pohony

Volkswagen si byl vědom toho, že každý zákazník má jedinečné požadavky. Proto nabízel pro model Touran velký počet variant pohonu. Široká paleta motorů pokrývala spektrum výkonů od 66 kW (90 k)3 až do 125 kW (170 k)3 pro dynamickou jízdu. Kromě osvědčených a vždy mimořádně hospodárných motorů na benzin a naftu (TDI) byla nabízena také obzvlášť ekologická verze EcoFuel na CNG.

Rozmanitost a modernizace

Touran byl tehdy k dispozici ve věcně vybavených, mimořádně dynamických nebo decentně luxusních variantách, aby dokázal uspokojit individuální přání zákazníků. Výbavové linie Conceptline, Trendline a Highline kromě toho nabízely rozmanité možnosti individualizace. Nabídka prvků výbavy na přání sahala od ušlechtilého dvoubarevného čalounění kůží přes prémiové informační a zábavní systémy s navigační funkcí a přehrávačem DVD pro cestující vzadu až po praktické nosiče jízdních kol a specifické dětské sedačky pro různé věkové kategorie.

V roce 2007 se značce Volkswagen povedla další trefa do černého s modelem CrossTouran, který zaujal svým výrazným designem. Nová varianta úspěšného modelu reagovala na stále silnější trend směřující ke crossoverům s offroadovým vzhledem. CrossTouran byl dokonalým lifestylovým automobilem díky decentnímu zvýšení světlé výšky o dvanáct milimetrů, výrazným lemům rozšířených podběhů kol, atraktivním barvám a exkluzivním leštěným kolům z lehké slitiny.

Rozhodujícím faktorem pro celoevropské prodejní úspěchy modelu Touran byla v tomto segmentu jedinečná rozmanitost variant. V Německu byl Touran preferovanou volbou soukromých i firemních zákazníků. V letech 2004 až 2011 byl nepřetržitě nejprodávanějším vozem ve svém segmentu. Rozsáhlé produktové modernizace v letech 2006 a 2010 zajistily, že se první generace modelu Touran nejen harmonicky přizpůsobila vždy aktuálnímu designovému stylu značky Volkswagen, ale také disponovala nejnovější technikou.

Fit i pro Asii

Již krátce po uvedení nové modelové řady padlo v létě 2003 rozhodnutí o tom, že společnost Volkswagen Group China bude Touran vyrábět také pro čínský trh. V závodě Anting v čínské Šanghaji začala příprava výrobního zařízení a o pouhý rok později sjel z jeho montážní linky první Touran. Volkswagen Touran si skvěle vedl i na čínském trhu. Velký zájem vyvolávala především jeho mnohostranná využitelnost. Kompaktní MPV se tak brzy etablovalo jako všestranný automobil. Touran mimo jiné nahradil mnoho automobilů Volkswagen Santana jako moderní vůz taxislužby. V Japonsku byl Touran na rozdíl od ostatních trhů nabízen pod označením „VW Golf Touran“, aby byla zdůrazněna jeho úzká technická spřízněnost s bestsellerem Golfem.

Dynamický prostorový zázrak ve druhé generaci

Na jaře 2015 se po 1,9 milionu prodaných vozech postavila na start zcela nově zkonstruovaná generace modelu Touran. Stejně jako u sedmé generace Golfu tvořila základ nového modelu modulární platforma MQB (Modularer Querbaukasten) pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Prodloužení karoserie o 13 centimetrů a její rozšíření o 3 centimetry v porovnání s předchůdcem svědčilo o rostoucích požadavcích zákazníků i ambicích vývojového týmu. Mimořádně dlouhý rozvor náprav 2786 milimetrů umožnil vytvořit ještě výrazně větší a variabilnější interiér. Naproti tomu se šetřilo na pohotovostní hmotnosti. Díky inovativní lehké konstrukci byla nová generace v porovnání s předchůdcem o 62 kilogramů lehčí. Zákazníci měli na výběr šest nových motorů a moderní asistenční, informační a zábavní systémy.

Svěží design druhé generace modelu Touran odpovídal tehdejšímu designovému stylu značky Volkswagen a zaujal svým modernějším a elegantnějším pojetím. Variabilní interiér přesvědčil inovativními sklopnými sedadly, jejichž konstrukce byla prostorově ještě méně náročná. Enormní šířka interiéru vyvolala nadšení především u rodin, které mohly na zadní sedadla namontovat vedle sebe tři dětské sedačky. Touran se znovu osvědčil jako multifunkční prostorový zázrak. V pětimístné verzi nabízel velkorysý objem zavazadlového prostoru 743 až 1980 litrů a maximální délku ložné plochy 2,70 metru. A pro drobnější, ale v každodenním životě neméně důležité předměty bylo navíc k dispozici až 47 praktických odkládacích prostorů.

Hospodárný, digitální a komfortní

Hospodárnost modelu Touran zvýšila kombinace optimalizované aerodynamiky, systému start-stop a rekuperačního režimu. Nabízené zážehové motory TSI s výkonem 81 kW (110 k) 4 až 132 kW (180 k) 4 a vznětové motory TDI s výkonem 81 kW (110 k) 4 až 140 kW (190 k) 4 umožňovaly ještě dynamičtější a až o 19 procent hospodárnější provoz. Novinkou v této třídě byl rozsah digitalizace asistenčních, informačních a zábavních systémů, který byl do té doby vyhrazen pouze vozům z vyšších tříd. Kromě sériově dodávané multikolizní brzdy nabízel Volkswagen na přání také adaptivní tempomat ACC, systém „Front Assist“ včetně funkce nouzového brzdění City, asistenta pro jízdu v dopravní koloně, systém preventivní ochrany cestujících, „Side Assist“ s asistentem pro vyjetí z parkovacího místa a inovativní systém „Trailer Assist“, který oceňovali řidiči soupravy s přívěsem. Každodenní život na cestách zpříjemňovaly četné prvky výbavy z automobilové vyšší třídy. Komfortní výbava modelu Touran mohla na přání zahrnovat například masážní sedadla, elektrické ovládání zadního výklopného víka s funkcí otvírání Easy Open a výkonné světlomety LED. Volkswagen pamatoval také na alergiky, pro něž čistil vzduch speciální filtr na přání dodávané třízónové automatické klimatizace PureAir.

Důležité informace

Vzhledem k tomu, že oblast informačních a zábavních systémů byla pro zákazníky značky Volkswagen stále důležitější, dodávala se nová generace Touranu s širokým výběrem informačních a zábavních systémů. Volkswagen nabízel kromě přijímače digitálního rozhlasového vysílání DAB+ také velký počet digitálních řešení pro intuitivní připojení chytrých telefonů a používání jejich aplikací. Do informačních a zábavních systémů modelu Touran byly integrovány systémy App Connect, Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Pro rodiny byl kromě toho zajímavý další prvek výbavy modelu Touran: elektronické zesilování hovoru usnadňovalo dorozumívání mezi osobami v přední a zadní částí interiéru.

1 Touran 1.5 TSI OPF 110 kW (150 k) – spotřeba paliva v l/100 km: kombinovaná 7,2–6,5; emise CO2 v g/km: kombinované 162–146. Údaje o spotřebě paliva a emisích jsou pro tento model k dispozici již jen podle metodiky WLTP, a nikoli podle metodiky EU.Uvedené údaje o spotřebě paliva a emisích CO2 jsou závislé na zvolené výbavě vozidla.

2 V rámci systémových limitů: Řidič musí být kdykoli připraven zasáhnout a převzít od asistenčního systému řízení v plném rozsahu. Řidič není v žádném okamžiku zbaven odpovědnosti za bezpečné řízení vozidla.

3 Vozidlo se v Německu již neprodává

4Touran 2.0 TDI BMT 110 kW – spotřeba paliva v l/100 km: město 5,4–5,2/mimo město 4,0–3,9/kombinovaná 4,5–4,4; kombinované emise CO2 v g/km: 118–115; třída hospodárnosti: A